Dobrostan relaksu

Zdrowie – dobrostan relaksu

 

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) definiuje zdrowia nie jako brak choroby czy niedomagania, lecz stan pełnego dobrostanu (dobrego samopoczucia) fizycznego, społecznego, umysłowego i duchowego.

Zdrowie psychiczne to zdolność do pełnego, harmonijnego życia, znajomość posiadanego potencjału, umiejętność radzenia sobie ze stresem, zdolność do miłości, twórczości i pracy, dobre funkcjonowanie w społeczeństwie.

 

Nowy, holistyczny sposób rozumienia zdrowia, przenosi uwagę z chorób na troskę o zdrowie, wzmacnianie zdrowia poprzez odpowiedni styl życia, sposób myślenia, radzenia sobie z emocjami, relacje z innymi ludźmi, umiejętność osiągania wewnętrznego spokoju, równowagi i szczęścia.

 

Niektórzy czytając tekst być może kiwają głową – jak tu zadbać o zdrowie? Codzienny brak czasu, natłok czynności i obowiązków, konieczność dokonywania trudnych wyborów przy braku lub nadmiarze informacji, konieczność wykazania się, presja kupowania i posiadania, kredytowe pętle. Jak w tak szalonym pędzie znaleźć czas by zadbać o siebie, zrelaksować się?

Odwrócę to pytanie – jak długo można skutecznie funkcjonować, nie dbając o siebie? Maszyna ulega awarii, co dopiero człowiek. Troska i dbałość o zdrowie dają energię, siłę i chęci do działania. Aby efektywnie pracować, trzeba się relaksować.

Jak się relaksować?

Już proste ziewanie jest metodą na odprężenie ciała i umysłu, ziewając „przewietrzamy” i ochładzamy mózg J.  Krótka przerwa w pracy – świeże powietrze, głębokie oddechy, przeciąganie się, humor, afirmacje czy wizualizacje poprawiają samopoczucie. Pozytywne myślenie, medytacja, joga, tai-chi, aromatyczna kąpiel, krótki zimno-ciepły prysznic, muzyka, wykonywanie ulubionych zajęć, a przede wszystkim zdrowy sen i kontakt z naturą relaksują. Skutecznym sposobem na odstresowanie jest aktywność fizyczna. Każda forma ruchu jest dobra – spacerowanie, marsz, bieganie, pływanie – ćwiczenia pobudzają wytwarzanie serotoniny oraz dopaminy – to dzięki nim czujemy się spokojni i szczęśliwi. Regularny wysiłek fizyczny wzmacnia koncentrację uwagi, logiczne myślenie, szybkość podejmowania decyzji i pamięć, zmniejsza niepokoje i napięcia emocjonalne, reguluje przemianę materii, poprawia sylwetkę i sprawność fizyczną.

Sen, odpoczynek i relaks, ćwiczenia fizyczne, dieta, dbanie o zdrowie, bezpieczny seks, brak uzależnień, optymistyczne patrzenie na świat, przyjazne nastawienie do życia i ludzi są podstawą naszego dobrostanu.